lördag 23 oktober 2010

När börja förskolan?!

Vi nöter och diskuterar och funderar massa just nu om när det egentligen är bäst att skola in tjejerna på förskolan.
De flesta gör det ju runt ca 1 1/2 års ålder, jag har dock hört från förskolepersonal att det egentligen inte är en särskilt bra ålder för barnen att skolas in, då de ofta då är i en utvecklingsfas med separationsångest och att inskolningen då blir svårare.
Våra små är ju födda i slutet av September så de är ju 1 1/2 år mitt i en termin i vilket fall, vilket ju inte direkt är en vanlig tid att starta förskolan. Sen vet jag ju de som skolar in sina små redan då de fyllt året bara, vilket i vårt fall skulle innebära nu!

Jag börjar känna mig lite rastlös hemma och längtar alltmer efter vuxna sammanhang och rutiner där jag är viktig som annat än mamma. Samtidigt känner jag att jag innerst inne inte är helt redo att sätta dem i förskolan än och att jag genuint tror att det bästa för dem är att vara hemma så länge som möjligt. Men dagarna från försäkringskassan med föräldrapeng tickar på, mycket också beroende på att vi var hemma samtidigt och plockade föräldradagar båda två de tre första månaderna. Och nu då flickorna fyllt 1 år tror jag att reglerna säger att man måste plocka ut 5 dagar/vecka eller liknande. Så då tar de ju fort slut med om jag ska vara hemma heltid.

Vi har haft funderingar på att jag kanske ska gå tillbaka till jobbet drygt halvtid och att Oscar ska vara föräldraledig den tiden, så att vi delar på det och att vi båda två får båda delarna ett tag. Fast då måste min chef lösa det för mig på min arbetsplats så att det funkar där att jag bara jobbar ca 60%, vilket kanske inte kommer lösa sig. Man har ju laglig rätt att komma tillbaka på deltid då man har små barn, men deltid är ju 75% och så mycket hade jag inte tänkt börja med... Suck! Det är tråkigt också då det hela blir en ekonomisk fråga, men Oscar tjänar tyvärr rejält mer än mig...
Det lutar alltså åt att skola in A & E först till hösten, och dessförinnan dela lite på föräldraledigheten fr.o.m. årsskiftet. Men kanske att det också hade funkat fint att skola in dem i början på nästa år (fast då är de allt bra små!) och bara ha dem på förskolan typ halvtid, så att det blir en mjukstart och jag får lite arbetsliv igen ändå. AMBIVALENT!

Ni som har barn på förskola, när skolade ni in och varför just då?

Jag vill dock tillägga att efter besök på den förskola de så småningom ska börja på här hemma i byn, så känns den i alla fall väldigt bra! Personalen verkar trevlig och engagerad och innergården är stor och vacker med närhet till skog och natur. Så som jag önskar för de små!

8 kommentarer:

  1. Mina tjejer var nästan 20 månader när de började förskolan. Varför just då? Jo, här är det så att det erbjuds plats i augusti endast så då gäller det att vara med.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är inte lätt det där med förskola... Lilla A ska börja nu i januari (kommer vara 15 månader då), eller ja vi får se när vi får plats. Är hysteriskt lång kö här och vi har stått i kö sedan april på dagiset vi helst vill ha. Det kommer vi dock inte få förrän tidigast nästa höst, så hursomhelst kommer vi få göra två inskolningar. Visst kommer hon vara liten och det kommer nog vara jättejobbigt att lämna henne. Man är ju van vid att vara med hela tiden! Men jag tror och vet att för hennes utvecklings skull kommer det bli bra. Era tjejer har ju varandra att leka med, men som enda barnet blir det ju på ett annat sätt. Ska dock jobba 80% den första tiden så det inte blir så långa dagar.

    SvaraRadera
  3. damerna var 19 månader när vi började skola in och det gick fin fint. Tog det lugnt första månaden med korta dagar och mycket kvalitetstid. Nu ÄLSKAR dom förskolan. Har inte tid att vinka och vill inte åka hem när jag kommer och hämtar (och då gör dom rätt så långa dagar, lämnar vid 7.20 hämtar vid 15.30 fyra dagar i veckan fredagar är dom hemma med pappa). Det blir som det blir skulle jag vilja säga, någon gång ska dom ju in i svängen så det kanske är bra att ljumma igång lite till våren och se hur det går. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Våra skolades in då de var 19månader (nästan 20). Gick hur bra som helst och dagis personalen där sa att det hade varit den lugnaste inskolningen på länge då alla var i samma ålder, det fanns en som var yngre som de hade väldiga problem med.
    Fast våra har ju varandra så det kan ju ha underlättat.
    Våra dagar har räckt och blivit över fast jag var hemma hela första året, och min man ett halvår (första två månaderna tillsammans varav den allra första på vab). Men jag tog ju inte ut hela veckan fullt under hösten utan lägstanivådagar under helgerna, mest för att använda bort dem o... Visst blev det lite tajtare ekonomiskt då min man var hemma men inte så farligt som jag trodde att det skulle bli.
    De är på dagis normalt från 9-17, men oftast hämtas de redan halv fyra-fyra beroende på när min man är klar på jobbet.
    Har fungerat utmärkt förutom nu då de varit sjuka :( ett evigt pusslande...
    Varför det blev då de skolades in var för att det var mest praktiskt, både för min mans och mitt jobbs skull och barnens (förskolans), inför en ny termin så att säga.
    Lycka till...
    // Sargit

    SvaraRadera
  5. Olivia var 16 månader och det gick som en dans! Tror inte det finns nåt rätt eller fel tillfälle, man får se till sitt/sina barn och situationen man har... Jag har skolat in barn i alla åldrar och kan ju bara säga att än så länge har jag inte träffat ett enda barn som INTE tyckt det var kul och spännande med förskola! De som det tagit längst tid för är de som är lite äldre faktiskt! Enklast är det mellan 1-2 år... Men det viktigaste är att man själv känner att det är rätt, annars känner barnen det! Vi brukar skämta och säga att man skolar in föräldrarna, barnen fixar det direkt men föräldrarna behöver lite invänjningsperiod...

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Jag har tvillingkillar på 18 månader. Skolade in dem nu i aug. Min förstfödde son är 5 år, han började dagis då han var 14 månader. Han älskade dagis från dag ett. Inga problem där inte. Har varit lite värre för tvillingarna. Men det är lite från dag till dag. Vänta inte för länge för då blir det svårare för dem, får lita på min syster där. Hon är fritidspedagog och har varit med om åtskilliga inskolningar och hon säger att det blir värre ju äldre de blir. Svårare skola in en 24 mån än en yngre. De blivit så medvetna om sig själva och allt runtomkring då, att det är svårt att vara från mamma och pappa.
    Obs, det är bara tips, alla barn är ju så otroligt olika. Tror du känner av själv när det är dags, när du är redo att släppa lite. Men det är alltid svårast för oss föräldrar, gör ont i mammahjärtat att lämna sina barn.
    Du får försöka tänka positivt, de får en helt annan stimulans på dagis än den vi ger dem hemma. De får kompisar att leka med, upptäcka massa nya saker och sitta med och äta är roligt värre, grabbarna tycker det är toppen med lunch och mellanmål på dagis :-)

    Lycka till!!!
    //Angelica

    SvaraRadera
  7. TACK ALLA FÖR ER HJÄLP! Jag har nu varit i kontakt med förskolan och bestämt preliminärt inskolningstart, känns bra. Verkar ju som att ni alla är överens om att det gått bra med förskolan oavsett när de började egentligen, så nu är det bara jag som ska vara redo med! ;-)

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Du har en härlig blogg. Mina tvillingpojkar skolades in på förskolan nu i september och då var de 19 mån. Det gick hur bra som helst och de älskar att vara där, från första stund. Jag läste din blogg under din graviditet, då mina just hade kommit, men sen har det varit så fullt upp så jag har glömt bort den. Hittade den nu igen och blev glad. /Anna

    SvaraRadera