fredag 18 december 2009

Sova -Javisst, om ni lägger mej i tid!

Ibland kan man allt vara dum som förälder.
Vi har t ex nog varit dumma vad gäller flickornas sovtider. Efter att ha läst på tvillingbloggen på alltombarn.se om hennes tvillingpojkars sovtider, insåg jag att våra tjejer nog är övertrötta sent på kvällen. Därför chansade jag för några dagar sedan och la Amanda i spjälsängen för natten när hon somnat i min famn efter amning, redan kl.18.45. Döm om min förvåning då det funkade! Bara att stoppa i nappen några gånger då hon gnällde till, men i övrigt inga problem! Samma me Elly då vi la henne en halvtimme senare.
Vi har alltså kanske skapat sovproblemen själva, då vi helt enkelt inte lagt dem i tid och det då lett till att Elly och Amanda helt enkelt blivit alldeles för övertrötta och därför svårsövda.
Man lär verkligen så länge man lever och det är inte helt enkelt att vara förstagångsförälder!!
Men nu verkar det, peppar peppar, fungera med nattningen för oss. Och eftersom den sker runt kl.19-20 så får vi en egen stund på kvällen, jag och Oscar då flickorna sover. Och det kan jag säga är också guld värt efter en lång dag.
Jag vågar som vanligt inte ta ut något i förskott, men de senaste nätterna har de sovit riktigt bra efter att vi lagt dem betydligt tidigare än förut.

Nattamningarna har också blivit färre, med undantag då de blivit vaccinerade och var ledsna och gnälliga då de hade ont efter sprutorna. Då blev det en hel del amning som tröst, men tröstamning i det läget känns ju helt OK. Kan ju förstå att de hade ont, mina älsklingar. Men bortsett från då kan det räcka med en amning under natten förutom den precis innan läggdags, fram till morgonen. Skönt för alla parter då vi kan få mer sammanhängande sömn.

Så vad säger man? Sova -Javisst, om ni lägger mej i tid! verkar vara tjejernas motto, och inte: Sova -NEJ som vi misstolkat det till. ;-)

Just nu sover de båda i spjälsäng, så söta så!
Sweet dreams

1 kommentar: