torsdag 4 november 2010

Bäääää! säger hunden

Jag och döttrarna är hos mina föräldrar en vecka nu. Min mamma kom på besök söndagen den 24/10 och skulle stanna till onsdagen den 27/10, men på tisdagen då jag och Oscar var på SPA och mamma tog hand om döttrarna, kom Oscar med förslaget att jag skulle köra ner med mamma och döttrarna på onsdagen eftersom han skulle jobba så mycket den närmsta veckan. Så, så blev det!
Vi har haft tanken tidigare att jag ska åka till flickornas mormor och morfar, där vi även har nära till deras morbror, då det varit mycket på Oscars jobb så att jag kan få avlastning och hjälp av dem. Men problemet är att köra de många timmarna hit själv med de små i bilen. Men nu fick jag ju hjälp av mamma!
(Lite småstolt är jag också att jag gjorde det, då jag aldrig kört så långt själv tidigare och det regnade hela vägen de 37 milen hit!)
Nu har vi varit här en vecka och om nån timme kommer Oscar hit med buss för en natt här innan vi kör hem tillsammans imorgon.
Ikväll blir det dessutom traditionell skånsk Mårtensmiddag a´la mormor Anita, med allihop. Ska bli spännade att se vad Elly och Amanda tycker om det. Kanske gillar de det lika mycket som jag och Oscar!

Tjejerna och jag har haft det kanon den här veckan i skåne. De stortrivs och får massa uppmärksamhet av mormor, morbror och morfar! Vi har dessutom varit och hälsat på på mormors jobb, en förskola, nån timme vid tre olika tillfällen -något A och E verkligen gillar!
(Bra att testa på förskolemiljö lite redan nu)
Vi har varit och tittat på ankorna vid ankdammen nere i stan, lekt på roliga lekplatser, varit med hos mormors häst i stallet och busat hemma hos morbror där Elly också fick smaka på glass för första gången. Och så har de vant sig vid morfars lilla skåneterrier, Tage. Numera vågar de t.o.m. klappa honom, mot tidigare då de grät bara han kom nära dem.
Fast Amanda har fått det lite om bakfoten hur hundar låter...
Hon envisas nämligen med att säga "Bääää bää" och pekar på hunden. Likadant med morbrors rottweiler, som de nu också vågar klappa. Kanske har vi vistats för mycket i Nolhaga Parken i Alingsås och pekat på får och getter och sägt deras läte "Bääää bää"!!
Hur ska man kunna skilja mellan en get/ett får och en skåneterrier/rottweiler liksom?!
Alla har ju samma uppbyggnad av fyra ben, huvud, nos och öron och päls typ.
Hahaaa, envis med det är hon också. Vi försöker alla förmå henne att säga "Voff voff" istället, men hon pekar bestämt på hunden och säger tydligt och övertygat sitt "Bääää bää". Sötunge! Elly däremot fattar skillnaden och säger riktigt "Voff voff".
Mina små troll. De är underbar underhållning de!

2 kommentarer:

  1. Haha! Här hemma säger även hunden "bääää" enligt lilla A. :) Gulligt!

    SvaraRadera
  2. Nähä, vad lustigt att din dotter också tycker som vår lilla A! Bääääää....
    Fast nu har hennes läte mer utvecklats till ett Buuuh! Eller Bööööh! Kanske övergår det till ett voff så småningom. :-)

    SvaraRadera