fredag 26 november 2010

Skojig vardag med twinsen!

Här kommer lite godbitar ur vår vardag den senaste veckan:

Igår satt Elly och plockade med klossar i en plocklåda och då kom Amanda med en kloss och gav Elly, som då tog emot den, sa "Tack" (!) och la den i lådan. Varpå Amanda hämtade ytterligare en kloss som hon sträckte åt Elly att lägga i lådan, med ännu ett "Tack" som respons. Så goa!

Igårkväll frågade jag Amanda om hon ville att jag skulle gå ner och göra välling då vi var i hallen på ovanvåningen pyjamasklädda och byggde med träklossar, då tittade hon glatt på mig och sa självklart "Ja tack"! Så cool.

Idag har de bl.a. roat sig med att prova sina förstora stövlar och sen traska runt runt i dem här hemma. Väldigt sött, men till slut fick jag avsluta deras lek då deras små fötter blev väldigt varma av att vara instängda i gummistövlar inomhus i värmen.

En stund senare undersökte de alla kastruller och grytor i köket, så ingående att Elly till slut fastnade i den största dubbelvikt med rumpan ner och fötterna upp. Vad de hittar på!





De har också sedan en tid tillbaka börjat härma oss alltmer vid matbordet. T ex så gör de egna D-droppar genom att droppa några droppar vatten från sina vattenflaskor på sin sked och sen stoppa den i munnen och så "saltar" de all mat själv, också detta genom att droppa vatten på maten. Så häftigt att se hur de apar efter! Vi brukar ju salta maten och då gör de det med, på sitt sätt. Och när vi ska ge D-droppar så droppar vi upp dem på skeden framför den och räknar högt dropparna. De suger verkligen in allt nu!

Mest imponerad blev jag nog ändå av dem häromdagen då de samspelade så mycket med varandra. De gav varandra "Give-me-five" (det brukar vi göra med dem ibland, så de kan det sen innan, men aldrig tidigare gjort det själva). De kramade också om varandra och busade och kittlade varandra på magen. Båda skrattade gott! Sen höll de varandra i handen. Otroligt bedårande att se!

De älskar att krypa upp för trappan till ovanvåningen, som de nyss lärt sig och för några dagar sedan bad jag dem att komma och ge mig sina nappar så skulle vi gå upp sen. Amanda kom genast och lämnade sin napp, men inte Elly som bara slängde sin napp på golvet. Då plockade Amanda upp den och gav mig den! Hon ville gå upp och Ellys trams skulle inte hindra henne! Hahaa

Det är så fantastiskt att umgås med dem i vardagen nu, händer tusen nya saker varje dag!

4 kommentarer:

  1. Men vad härligt att läsa :)
    Känner igen vissa saker så väl...
    Visst är det härligt att se hur de snappar upp mer och mer för varje dag.
    Det går fort framåt :)
    Trevlig första advent önskar jag dig och din familj.
    kram
    // Sargit

    SvaraRadera
  2. Helt underbar läsning. Svårt att hålla smilbanden i styr. ;-)

    Allt Gott, H

    SvaraRadera
  3. Visst är det fantatsiskt med allt som händer nu! Instämmer i era ord; HÄRLIGT och UNDERBART! kram

    SvaraRadera