onsdag 26 augusti 2009

Barnmorskebesök och förlängd sjukskrivning

Igår var jag hos min barnmorska på kontroll igen. Allt är absolut tiptop med bebisarna! Mitt blodtryck är perfekt, jag har utmärkt järnvärde (t.o.m. så högt nu att jag bara behöver ta järntablett varannan dag fr.o.m. nu), bra hjärtljud på båda bebisarna och mitt urin visade inga konstigheter.
Märkligt! Känns nästan som lite av ett hån, då jag faktiskt har det tufft och mår hyfsat risigt i min graviditet. Men bebisarna har det iaf kanonbra inne i magen.
Jag har gått upp 1 kilo i vikt de senaste två veckorna, så sammanlagt har jag nu gått upp elva kilo och mitt symfysmått är 37cm. Barnmorskan tyckte sej se att jag magrat i mej själv en del på sistone, något jag inte tänkt på. Men så bad hon mej tänka efter om klocka etc satt lösare nu, och visst det gör den faktiskt! Så kanske inte såå märkligt ändå då att bebisarna mår finfint medan jag känner mej allt svagare -de äter av mej!!!!!
Jag har svårare och svårare att sova om nätterna, de är så livliga de små och ingen liggställning tycks riktigt passa dem. Dessutom har jag åkt på en rejäl förkylning nu med, halsont och snuva med nästäppa samt allmän matthet i kroppen. Och så gör magen ont till och från och det blir ju inte bättre av att de lever rövare större delen av dygnet med! SUCK.
Jag gnällde av mej lite till barnmorskan och hon lyssnade och sa tröstande saker så gott hon kunde. Jag har verkligen fått en toppen-barnmorska som jag känner stor tillit och trygghet i! :-)
Tur det iaf.

(När jag kom till barnmorskan sa hon att hon bara skulle hämta sin student, hon från föräldrautbildningen, då hon gärna ville träffa en tvillinggravid. Men vi träffades ju igår!, sa jag. Joo, fast hon ville nog allt få klämma lite på en tvilling-gravidmage med. Kul sådär!
Bara att ställa upp antar jag. Men innan studenten kom frågade barnmorskan vad vi tyckt om föräldrautbildningen och jag berättde som vi upplevt den. Att den inte direkt gav något, annat än ökad oro inför vår tvillingförlossning då..! Sen kom studenten och när det var dags för undersökning av min mage tryckte och klämde hon både här och där, högst obekvämt!! Men men, förstår att jag som tvillinggravid är något unik och nån måste ju ställa upp som försökskanin, hur ska den stackars tjejen annars bli bättre?!)

Idag på morgonen var jag hos läkaren på mödravården för att få min sjukskrivning förlängd, bara formalitet egentligen för försäkringskassan, men jag valde att ta med Oscar ändå idag. Så när vi satt där i väntrummet tittade min underbara barnmorska förbi och kom och satte sej hos oss när hon såg oss. Frågade hur natten varit etc. Sa att hon gärna tagit magen några dagar åt mej om hon kunnat för att underlätta lite.. Så gullig!
Sen pratade vi lite allmänt om min trötthet och att jag är less på att vara gravid och Oscar berättade att vi diskuterat en del hemma om alternativet kejsarsnitt iaf osv. Vi pratade säkert i en kvart innan jag blev inropad till läkaren. Oscar var mittuppe i en fråga till barnmorskan då, så jag gick in själv. När jag sen kom ut igen en kvart senare satt Oscar kvar med barnmorskan.
Han hade fått en bra och lugnande pratstund med henne och det var nog positivt att han fick den utan mej där. Nu känner han sej också något lugnare, hon är så bra och ingjuter ett totalt lugn i allt som har med graviditeten att göra! :-D

Hos läkaren passade jag på att fråga om två röda märken jag har i pannan också (ett som jag haft sedan flera år tillbaka och ett mindre som tillkommit under graviditeten), detta då min mamma bett mig kolla de då hon själv haft hudförändringar som visat sej vara cancer. Läkaren betryggade mej dock om att det var helt ofarliga märken båda två -ingen cancer alls! Det första var något märke som kallas spiders och som har med blodkärlen att göra, helt ofarligt och kommer försvinna med tiden. Det andra, lite mindre märket hade med min hormonbalans under graviditeten att göra och kommer med all sannolikhet inte finnas kvar då min graviditet är avklarad. Skönt att veta!

Nu är jag hemma igen och Oscar har åkt till jobbet i vanlig ordning. Ska verkligen ta det lugnt idag och hoppas att min förkylning tvärt försvinner så att jag kan gå på magplasket imorgon iaf!

Snörvel/Shoop

3 kommentarer:

  1. har hittat hit nu :) men har ej hunnit läsa hela bloggen än...

    kikade dock igenom lite fort å såg bilderna på dig, förstår att du tycker det är bökigt nu, det tyckte jag oxå och jag har bara haft en i magen åt gången.

    tänker oftare på dig än vad jag hör av mig men hoppas att allt e bra iaf!?

    ta hand om dig och vila mkt det är guld värt sedan.

    kramar till dig din make å era underabra små!

    //julia

    SvaraRadera
  2. Här kommer många kramar från mig och Axel! Vi tänker på dig! Krya på dig!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag lusläst bloggen! Så kul att få följa din väg med de små i maggen! Härligt att du mår bra, glöm inte att ta hand om dig själv! Du kommer behöva all din styrka när bebbarna tittar ut! Kram kram Camilla

    SvaraRadera