fredag 21 augusti 2009

Vatten = tyngdlös för en stund

MAGPLASKET!


Igår var jag på Magplasket för andra gången. Det är vattengympa för gravida som hålls av instruktörer som också är utbildade barnmorskor -tryggt! Vi gympar i vattnet i ca 30 minuter (redan jobbigare andra gången än första, då jag gått upp 1 kg sen sist), sen har vi coaching inför förlossningen en stund, igår pratade vi och övade andning, sist var det knipövningar, efter det har vi någon typ av avslappning i bassängen eller babymeditation.
Det är fantatsikst härligt att i den 34-gradiga bassängen få känna sig lätt och "normal" för en stund, men OJJ vad tung magen känns när man går ur bassängen! Ungefär som om någon satt fast ett elvakilos bowlingklot runt höften på en medan man badade utan att man visste om det..! Skillnaden mot tygndlösheten med vattnet flyhjälp mot att bära på magen av egen kraft på land är enorm.

Vi är ca 18 blivande mammor i min grupp (jag är dock den enda med två i magen) och alla har givetvis mindre mage än jag. Små, små söta magar går de omkring med allihop. Igår frågade jag en av dem hur långt gånegn hon var, varpå hon svarade att hon är i vecka 35.. Hrm, otroligt liten mage måste jag säga! Jag har ju gått in i min 33:e vecka nu och är betydligt större.
Men så har jag ju också TVÅ mså älsklingar i min mage.

Under babymeditationen osv pratas det ju om att lägga fokus på sin bebis, sina bebisar; översätter jag tyst i mitt huvud ;-)
Likadant när man läser gravidböcker etc, BEBISAR.. hihii
Men normen är ju att få ett barn, så det är väl OK, men jag saknar verkligen böcker som riktar sej till oss som väntar två.

Idag ska jag försöka få rumpan min ur soffan och bege mig till min arbetsplats för ett snabbt besök, de är nog nyfikna på stora magen nu!

Lovar att uppdatera mer snart!
/Shoop

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar