torsdag 27 augusti 2009

Gravid -välsignelse (eller förbannelse?!)

Att vara gravid har sina baksidor, helt klart.
Missförstå mig rätt nu, jag och Oscar ÄR SÅÅÅÅ GLADA ATT VI VÄNTAR VÅRA SMÅ! Ingen tvekan om det, men ibland känns det allt tufft allt man måste gå igenom för de små liven och än så länge kan de ju inte ge tillbaka så mycket heller. Och de små sparkar som jag i början tyckte var så underbara att känna, känns inte så uppskattade längre då det numera inte är små försiktiga puffar utan mer av jordbävnings-karaktär..!

Nackdelar:
* Ständigt kissnödig (igår låg de dessutom och tryckte så på min urinblåsa att jag trodde jag skulle bli helt inkontinent!)

* Hormonrubbningar och obalans (med tvillingar DUBBELT upp! Känns verkligen olustigt att uppleva sej själv som en bitch då och då!)

* Måste hela tiden tänka på vad jag äter, så att de små får i sej allt viktigt. (t ex inget te eller mjölkprodukter till frukost eller upp till två timmar efter så kroppen kan tillgodogöra sej järntabletten)

* Alla dessa läkartider och kontroller då det ska tryckas och klämmas på en

* Folk kan ibland få för sej att skratta åt stora magen (kul sådär när man har SJU veckor kvar!)

* Magen är plötsligt allas egendom (oftast läggs de främmande händer på magen och SEN frågas det, "får jag?")

* Klumpighet och orörlighet till viss del (magen hänger liksom inte med resten av kroppen. Att vända sej i sängen blir ett projekt och att plocka upp saker från golvet en omöjlighet!)

* etc


FÖRDELAR:

* Snart blir livet sej aldrig likt igen och vi kommer få vår efterlängtade familj.

* Ju mer magen växer ju närmre kommer vi målet, att få träffa de små vildarna/älsklingarna!
Ingen längtan i världen går att jämföra med den inför deras ankomst.

* Att vara gravid är en förmån, inte alla förunnat. Att vänta två, borde således vara en dubbel välsignelse.

Om fördelarna väger upp nackdelarna? Nja, inte alla dagar kanske, men totalt sätt; TVEKLÖST! :-)

Nu ska jag äta frukost, med järntablett och folsyra, extra berikad c-vitaminrik juice, leverpastejmacka och utan vare sej te eller mjölkprodukter! ;-)
Allt för mina älsklingar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar