tisdag 25 augusti 2009

Hektisk vecka för ett tag sedan!

För några veckor sedan hade vi besök av vänner från Holland, Susanne och Erik. De är båda personer vi tycker mycket om och vi såg framemot att träffa dem igen, visa Sverige och vårt hus osv. Susanne sjöng förövrigt på vårt bröllop för ett drygt år sedan -så vackert! Och Erik agerade fotograf under minglet innan själva bröllopsmiddagen.

Så iaf, de kom hit på besök onsdagen den 12 Augusti och vi hämtade dem på flygplatsen nio på morgonen. Oscar skulle jobba så det blev mest ett snabbt hej för hans del innan han lämnade av oss hemma och sen åkte igen.


Jag tycker om att vara värdinna och att bjuda och skämma bort mina gäster, så jag hade gjort en lista med 15 olika middagar som de sedan fick välja ifrån och sa att vi gärna bjuder på middag de 5 kvällar de är här, men att de nog får stå för lunch själva, då jag är höggravid och allt. De valde och sen åkte vi iväg för att storhandla inför deras veckolånga besök.
(Notan från ICA hamnade väl i runda slängar mellan 1000-1500kr)

Första dagen var de ju så klart väldigt trötta efter resan så de sov sedan i sisådär 3 timmar efter att jag fixat lunch åt dem och mej. Sen åt vi middag ihop på kvällen. (Oscars goda grillade kycklingfilé, med egenuppgrävd nypotatis, sallad och falsk bearnaisesås -det godaste vi vet!)

Dagen efter bjöd tyvärr vädergudarna på oväder med åska, blixt och skyfall med hagel (!) så då var de kvar och hängde i huset fram tills jag skulle på ultraljud som jag bjöd med Susanne på. (Även denna dag fixade jag lunch och middag åt oss tre)
Det var lite skoj då hon aldrig upplevt ett ultaljud förut och då Oscar inte kunde följa med. Extra häftigt var det då Susanne filmade hela besöket så att vi nu har ett ultaljudsminne att visa de små när de blivit lite äldre!

På fredagen var det full rulle då jag skulle visa våra Holländska gäster Göteborg och dess sevärdheter! Denna dag var jag way too active för mitt och magens bästa!!!!
Först åkte vi Paddan-båten, sen var vi på Liseberg och sist var vi på Universeum. Jag ville så gärna vara en god värdinna och tourguide och visa dem allt, men med facit i hand och med tanke på att jag faktiskt är sjukskriven av en andledning, tog jag mig vatten över huvudet den dagen med all aktivitet och allt promenerande i gassande sol! Men det var nog också min absolut sista och mest aktiva dag under min graviditet, för nu orkar jag inte ens göra hälften!
På kvällen gjorde vi alla fyra pizza ihop hemma.

På lördagen sen var Oscar ledig och tog då med Erik på en heldags fisketur, medan Susanne ville ha med mej in till stan för att titta på bröllopsklänning. De gifter sej nästa sommar och tydligen är bröllopskläder och brudklänningar betydligt billigare i Sverige än i Holland. Så vi for omkring på flera olika ställen för att titta på klänningar, men en lördag stänger tydligen dessa specialbutiker extra tidigt, något vi missat! Så efter flera timmar runtflängande från den ena stängda butiken till den andra, åkte vi regnvåta, hungriga och utmattade hem. Detta var INGEN bra uppföljning för en kvinna i mitt tillstånd efter gårdagens all akivitet!
Väl hemma fixade killarna tacos!

På söndagen straffade min aktivitet sej rejält! Då väcktes jag tidigt av missnöjda sparkar i magen, kändes som de funderade på att ha sönder mina revben och jag behövde verkligen en lugn dag. Tyvärr tror jag det är svårt för människor i allmänhet som aldrig själva varit gravida, att förstå vad en LUGN DAG innebär för en gravid, för våra kära gäster valde att stanna kvar i huset den dagen och titta på TV, sitta vid datorn med ljud på Holländska på HÖGT, skratta högt och vissla glatt, när allt jag önskade var att få vara själv i huset i lugn och ro utan några som hlest ljud så att jag kunde koppla av fullständigt..! SUCK! Det var tufft att vara värdinna då.
Till slut förstod de nog iaf för de lånade bilen och åkte till Alingsås i tre timmar och fixade själva middag den dagen. Det var precis vad jag behövde och när de sedan kom tillbaka var jag utvilad och vid bättre mod.

Måndagen, som var deras sista dag här, tillbringade jag och Susanne återigen i Göteborg i jakt på klänning till bröllopet, men denna gång fann vi en efter sisådär två timmar. Det var skönt och hon blev riktigt nöjd!
På kvällen flög de sedan hem.

Det är kul med besök och både Oscar och jag tycker egentligen om att vara värd/värdinna, men ibland blir det för mycket av det goda liksom! Att ha gäster boende hos sej i sex dygn (!)
när man är höggravid är inte att rekommendera. Om sedan gästerna väljer att mer eller mindre helt leva på en med, dvs förvänta sej frukost, lunch och middag varje dag som ska tillagas av den gravida, då blir det bara för mycket.
(En annan detalj som vi inte fann så lustig med besöket var att Holländare har väldigt annorlunda matvanor i jämförelse med oss, t ex är vatten tydligen ingen dryck enligt dem. SÅ Coaca Cola och Juice gick åt i demensioner vi aldrig kunnat drömma om under deras vistelse..)

Nåja, det VAR VÄLDIGT TREVLIGT att träffa dem igen, men nästa gång ska vi vara bestämda på punkten max 3 nätter hos oss och vi står endast för ett mål lagat mat per dygn.. hahaaaahaaaa! ;-)

Det ska vara kul att bjuda och det blir det inte när det förväntas av en, tycker vi.


UNDERSÖKNING:
En fråga till dej som läser detta: Om du sover över hos någon och det på morgonen bjuds på frukost (flera olika sorters bröd och knäcke, smör, ost, gurka, tomat, juice, mjölk, kaffe, te, leverpastej, marmelad, skinka, kokt ägg, yoghurt mm)
skulle du då få för dej att resa dej upp och själv hämta jordgubbssylt ur kylen för att bre ett tjockt lager på din knäckemacka?!

Jag bara undrar!

/Shoop -inte en så god värdinna som man skulle kunna tro

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar