måndag 24 augusti 2009

Vecka 33

På BarnTotal.se kan man läsa detta om vecka 33:

I magen:
Barnet kan nu skilja på ljus och mörker och pupillerna kan vidga och dra ihop sig. Precis som en nyfödd bebis sover barnet mestadels av tiden. Nu kan det till och med ha REM-sömn, det vill säga den delen av sömnen som man drömmer under. Barnets lungor är nästan helt färdigutvecklade och deras alveoler är täckta med surfactant som ska hjälpa barnet att andas när det är fött. Det samlar på sig fett som värmer och skyddar och barnet ökar en hel del i vikt under graviditetens sista veckor. Nu ligger det oftast i rätt ställning inför födseln, det vill säga med huvudet nedåt.

2-2.2 kg
43 cm
Längden mäts från huvud till fot.


Blir full i skratt när jag läser att barnet, dvs barnen i mitt fall sover mestadels av tiden nu. Stämmer så INTE på mina små! De sparkar och busar runt nästan för jämnn nu. Tror att de isf sover i skift för det känns som att det allt som oftast är liv och rörelse därinne!

Jag vra på extra tillväxt ultraljud för knappt två veckor sedan och då var deras beräknade vikt 1550g och 1650g, bara strax under vad som är normalt i den veckan.
Ska på nytt ultraljud på torsdag, så då vet vi hur det är nu.

Idag har jag varit väldigt trött på magen och att vara gravid! Ingen ställning känns bekväm längre vad gäller att sitta eller ligga liksom. Dessutom har jag fått otroligt ont i halsen och diverse förkylningssympton, svårt att andas genom näsan, extra trötthet, matt och typ muskelvärk. Bah! Kan de inte bara komma snart nu då...

Jag längtar efter at få tillbaka mina kropp och att få träffa de små vildarna! :-)
So long/Shoop

2 kommentarer:

  1. Håll ut Anneli!! Jag vet att väntan är lång när man går med sin stora mage, men snart får du se dina sötnosar! Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Tack, Anna. Jag vet ju att du har rätt, men vissa dagar är betydligt tyngre än andra...

    SvaraRadera