fredag 15 januari 2010

Dop!

Snart är det dags för Elly och Amanda att döpas. Dopet kommer ske i Skallsjö kyrka och det blir en liten intim tillställning med bara de absolut närmsta.

En av flickorna ska ha min gamla dopklänning som gått i arv och är över 100 år gammal. Den andra klänningen skulle vara den Oscar blivit döpt i, men utan att gå in på detaljer kommer det inte bli så iaf pga omständigheter vi inte rår på.

MEN, vad gör man då?! Vi kan ju inte låta den ena dottern få bli döpt i en klänning med stort arvsvärde och den andra i en nyköpt klänning utan familjeanknytning!
Så jobbigt!

Lösningen kom givetvis mormor Anita med. Hon letade reda på gamla ärvda lakan med spets som är sisådär ca 150 år gamla, sen sydde hon helt enkelt en liknande dopklänning av de.

Fantastiskt! Nu känns båda klänningarna väldigt speciella. Den ena för att jag och mina tidigare generationer på mammas sida blivit döpta i den, och den andra för att den är tillverkad av riktigt gamla fina lakan som gått i arv inom släkten och för att flickornas mormor sytt den.

Underbart! Nu känns det t.o.m. kanske bättre än om det blivit Oscars klänning då den inte har annat arvsvärde än att Oscar döpts i den, då den är relativt ny..

6 kommentarer:

  1. Vi hade samma "problem" inför S och W:s dop.
    Vi hade en gammal klänning som alla mina syskon och jag blivit döpta i och min mor insisterade att den skulle användas.
    Hade själv annars tänkt låta sy upp två dop klänningar men då min mor insisterade så gav vi oss då hon lovade sy en likadan till.
    Nu var det ju nästintill omöjligt att få tag på samma tyg då det var 40år gammal klänning, men det blev liknande tyg iaf och mönstrena blev liknande men inte identisk, vilket jag sen tyckte var väldigt bra fast jag från början ville ha två lika klänningar.
    Men barnen är ju inte "likasamma" om du förstår vad jag menar så nu blev det olika men lika klänningar, precis som barnen är olika men lika ;-) vem som skulle ha vilken klänning löstes av sig själv då S är mindre än W så fick hon ta den mindre klänningen som var den gamla...
    Lycka till med dopet, har du några frågor så hojta till (är ganska så insatt då jag även jobbar i kyrkan). Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Åh sammma kyrka som vi döpte våra tjejer vi fick en jätte bra präst attans nu har jag tappat hans namn =)
    Vi hade våran fest i kyrkstugan brevid jätte söt liten stuga lycka till Marial

    SvaraRadera
  3. Familjen Sundström: Vad lustigt att ni stött på samma problematik -det är lite klurigt med tvillingar vid såna här tillfällen på det viset!
    Men vad bra att det löste sej så fint för er med!
    Hur gjorde ni med faddrar förresten, har de samma eller olika?
    Läste ni någon dikt eller egen text under dopet?
    Har du några tips inför dopet, då du är insatt i kyrkan, är det mer än välkommet! =)
    kram

    Marial: Är det samma kyrka?! Vad kul! Det måste ju innebära att vi bor hyfsat nära varann ju! =)
    Hur hade ni det på dopet för dina döttrar, samma eller olika faddrar? Och läste ni någon egen text eller dikt under ceremonien?
    kram

    SvaraRadera
  4. Vad fin kyrkan ser ut! Och vad kul att det löste sig så bra med dopklänningarna! Mormödrar är väldigt bra att ha! =)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej vi bor i Floda =)
    Vi hade olika faddrar till Filippa så var min bror och hans tjej faddrar och till Emilia så var min bäta vän och hennes sambo faddrar så vi hade 4 faddrar
    Vi fick läsa nån dikt gemensamt alla som satt där framme
    Sen ville jag ha nån i släkten som sjöng men eftersom ingen sjunger speciellt bra så hyrde vi en sångerska hon sjöng den här tvillinglåten fast den sjöng hon inne i kyrkstugan efter som det var ett barn till som döptes samtidgt men allt var verkligen jätte lyckat
    Maria.L

    SvaraRadera
  6. Vi valde olika faddrar till dem, min syster och en manlig nära vän T till den ena och min mans bästa vän samt T:s fru till den andre.
    Min syster läste en text hon hittat skrivet till tvillingar men annars hade vi bara bibeltexter. Däremot så gjorde jag ett bildspel med barnens första månader där jag spelade bla denna låt: http://www.dopguiden.se/musik/tva_sma_underverk.html
    Hade önskat att någon skulle sjunga den i gudstjänsten men vi hann inte få till det...
    Mitt tips är att ni funderar själva hur aktiva ni vill vara i deras dopgudstjänt, möjligheter finns att lägga in egen sång, text läsning eller annat.
    Be gärna faddrarna att medverka med det de känner sig bekväma med, sång, textläsning, bön.
    Kika i "psalmer från 2000-talet" också efter psalmer och om ni själva har en psalm eller sång ni tycker passar så var inte rädda att välja den fast den kanske inte är en traditionell doppsalm.
    Psalmer vi hade på barnens dop var: 928, 791, 197, 381
    Prästerna blir jätteglada de gånger som dopbarnets familj vill medverka mer i gudstjänsten. Det finns vissa delar som ingen annan än prästen kan göra (hör med er präst i dopsamtalet om dessa) men allt annat kan ju faktiskt någon i familjen eller en vän göra, textläsning, "läsa" förbön, hälla i dopvattnet eller varför inte dela upp någon psalm så att någon/några sjunger solo och resten stämmer in i refrängen (om det finns en sådan) eller i någon annan vers?
    En fin sak som prästerna jag känner gör är att lyfta upp barnet och gå runt med det längst kyrkgången för att visa upp det nydöpta barnet till alla. Men det kanske inte alla gör men önska kan man ju...
    Kan inte komma på något mer just nu men har du några konkreta frågor är du välkommen att ställa dem så ska jag göra mitt bästa för att svara på dem.

    SvaraRadera