tisdag 1 juni 2010

BVC-kontroll

Finaste sommartjejerna sover sött



Igår var jag med tjejerna på BVC för deras 8-månderskoll.
Bl.a. kollades deras hörsel genom ett enkelt mauellt test som gick ut på att dottern i fråga fick sitta i mitt knä och sen titta på en leksak (röd sliten träpinne) som sköterskan höll upp framför henne, och följa den med blicken innan hon fick den att leka med och smaka på.

När hon sedan var upptagen med pinnen i sin hand, pinglade sköterkan med små pinglor i sina händer vid höger respektive vänster öra i omgångar. Den ena pinglan var dov och den andra ganska gäll och hon gjorde det omväxlande svagt och högt.
Båda reagerade och vände huvudet mot pinglandet i alla fall utom ett, det dovaste och lägsta pinglandet, som inte fick någon reaktion alls hos någon av tjejerna under försöken.

Kunde betyda vad som egentligen, sa sköterskan men vi kommer nog att ta fram och prova pinglorna igen vid nästa besök för att kolla igen.
Personligen tror jag att de är så vana vid massa ljud att de inte reagerar på allt längre, plus att det var fjärde eller femte plingandet som var dovt och lågt och att de då typ hade lokaliserat att "jajaaa, hon pinglar med något där ja, det har jag redan sett...", dessutom hade båda syrran sittande i vagnen brevid oss vid kollen, så kanske störde det något också.
Hur som så oroar jag mig inte över deras hörsel!

De vägdes och mättes i vanlig ordning.
Jag och Oscar gissade längd och vikt innan besöket. Jag gissade på ca 68cm och dryga 8,5kg, Oscar gissade samma längd men något lättare vikt.
Jag gissar så bra va! ;-)
Elly var 68,5 cm, Amanda 69,5cm och de vägde 8,61kg och 8,56kg.
Klart att 68-kläderna sitter som en smäck nu och att storlek 74 helt klart är på intågande allt mer i deras lilla garderob inför sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar