söndag 22 november 2009

Att amma eller inte amma

Amningen funkar riltigt bra nu! JIIIPPIE! Fast att dubbelamma är det inte tal om. Jag kom på att om jag bara accepterar amningen som min huvudsyssla den närmsta tiden nu (för att inte säga heltidsjobb) så funkar det att amma båda separat och att ge dem den stunden av närhet en och en. Så nu singel-ammar jag dem jämt och det känns bra! Kan säga att hittills, innan har det känts väldigt svajigt med amningen. Ibland problemfritt och nästan mysigt, men ofta stressigt och pressat och svettigt då det inte helt funkat friktionsfritt.
Idag ammar jag dem typ fritt, dvs de bestämmer när och hur länge de ammar. Men ammar jag den ena erbjuder jag alltid den andra bröstet direkt efter. Det funkar oftast riktigt bra faktiskt! :-)
Ibland kan dock någon av tjejerna bli något hysterisk under amning, oftast efter sisdär 5 minuter in i amningen, då utdrivningsreflexen kommit igång. Detta är dock något som förbryllar mej; kan det vara att utdrivningen och flödet av mjölk är för stark eller för svag?! Kommer det för mycket på en gång eller för lite? Frustrerade blir de iaf och släpper för att gallskrika i dessa lägen. Då brukar vi ge ersättning i stället, så slipper jag känna någon press och barnet blir nöjt och mätt iaf. I natt gjorde vi t.o.m. så att vi gav ersättning till båda vid 05-amningen och så pumpade jag ur sen. Det går snabbare och barnen blir inte lika vakna och vi får somna om igen tidigare. Kanske är det en modell vi kommer prova framöver nattetid.

Hur som helst är jag nu en glad ammande mamma, kanske mycket beroende på den nya amningskudde vi införskaffat -en sån där som är som en platå av skumgummi. Oscar har dessutom gjort ett patent på den med en rem som gör det möjligt att spänna fast den runt magen på mej så att den sitter där den ska (hålet i kudden är nämligen något större än min mage). Nu kan jag amma med båda händerna fria då barnet väl fått rätt tag. LOVELY! :-)
Flickorna har blivit så pass tunga nu att jag tycker det är svårt att hålla upp dem utan ett ordentligt stöd av en kudde, så det gör stor skillnad för mej, nu kan jag slappna av under amningen då jag inte behöver sitta soch spänna mej och hålla dem upplyfta med armarna under amning.

Är det någon som vet vad gallskriken mitt i amningen kan bero på förresten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar