fredag 13 november 2009

Dubbelamma

I söndags hjälpte barnens mormor mej att göra en egen provisorisk amningskudde av två rullade duntäcken som blev till en stor korv med ett påslakan över. Sen provade jag att dubbelamma mina flickor. Det gick hyfsat bra måste jag säga och jag kände mej nöjd och stolt när pappa Oscar kom hem och fann mej i soffan ammande båda flickorna samtidigt! Så söndagen och måndagen dubbelammade jag dem. Visst var det lite meckigt att få till det med den egenhändiga korvkudden, men det sparade ju tid att dubbelamma!

Säg den lycka som varar. Mina bröstvårtor började ömma igen efter amningen sent på måndagen, troligen för att flickorna hade svårt att få helt rätt grepp vid dubbelamningen. På tisdagen upptäckte vi dessutom att vi fått torsk igen! Skit alltså! Så det blev något dygn med bara pumpning och bröstmjölk på flaska då samt behandling av flickorna igen.

Nu ammar jag en av flickorna och ger den andra ersättning och så skiftas vi om vid varje matningstillfälle. Detta så att mina bröst ska slippa bli allt för drabbade av torsk-infektionen. Det är verkligen inte helt enkelt att få allt att funka. Snart är vi förhoppningsvis fria från infektionen och har införskaffat en riktig amningskudde så får vi ta nya tag då.

Jag är dock tveksam till att dubbelamma efter detta försök. Stundtals är jag t.o.m. inne på att vi kanske ska ge ersättning till den ena och amma den andra växelvis för jämnan!

Någon som har tankar och funderingar att dela med sej av kring detta? Lätt att känna sej otillräcklig tycker jag! Vill ju ge Elly och Amanda det allra bästa i alla lägen, så nu är jag kluven..



5 kommentarer:

  1. Så gjorde jag, ammade den ena och gav ersättning till den andra, ibland (ofta i början)även min mjölk som jag pumpat ur men den räckte inte alltid till då de blev äldre och hungrigare. Höll på till barnen var lite över fyra månader, sen blev det bara ersättning. Jag kände inget tvång av att jag måste amma, även om jag ibland fick kommentarer från några i omgivningen om det. Jag bara log och gjorde som jag ansåg var bäst för oss. Jag skulle ju själv också orka och hinna med. Så detta sparde tid. Kunde dessutom mata båda samtidigt på detta sätt (den ena i babysittern bredvid), bara jag såg till att ha allt jag behövde i närheten då jag skulle börja. Gör det som känns rätt för dig. Det bästa för barnen är ändå att ha en nöjd och utvilad (så gott det går med de små) mamma.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar! :-) Hur gjorde du praktiskt, ammade du varje barn liten stund på varje bröst per tillfälle eller fick de varsitt bröst så att säga? Var du föräldraledig själv med dina tvillingar eller tog barnens pappa ut föräldraledighet samtidigt som dej i början?
    Just nu är vi hemma båda, men när barnen är tre månader ska jag klara det själv..! Det gör mej lite nervös..

    SvaraRadera
  3. Jag turade om att amma dem, ena målet fick S bröstet och W flaska och nästa tvärtom.
    Min man var hemma två månader, första månaden vabbade vi då barnen var inskrivna på neo (de föddes 6v för tidigt). Andra månaden tog han pappa dagarna (man får ju tio dagar per barn). Planen var att han skulle vara hemma en tredje månad men då det strulade med försäkringskassan så blev ekonomin lidande så då måste han börja jobba igen... Sen var jag ensam hemma med barnen på dagarna. Lite nervös var jag i början men det gick hur bra som helst, det enda var att hushållet blev lidande då jag varken orkade eller hann med det, och så är det lite fortfarande, städning m.m. ligger lite i efterkälken, gör bara det nödvändigaste... ;-)

    SvaraRadera
  4. Amningskudde tyckte jag var super även till bara ett barn. Då kunde jag halvsitta i sängen och amma på natten och jag visste att lillkillen låg tryggt så jag kunde slumra till under tiden.
    /T

    SvaraRadera
  5. Ett tips om du inte redan fått det är om det inte blir bra med svampen finns det en salva på apoteket, receptfri som man kan använda när man ammar.
    /T

    SvaraRadera