onsdag 14 juli 2010

Fästing

Idag upptäckte jag en fästing (!) på Elly när jag bytte blöja på henne efter morgonvällingen. Den satt precis i "blöjvecket" i hennes högra ljumske. Så läskigt!
Jag ropade till mig Oscar illa kvickt och efter en snabb titt konstaterade vi båda att det är som jag befarat, en fästing på hennes lilla kropp. (Dock en väldigt liten som knappt hunnit suga något än)

Oscar ringde BVC och vårdcentralen, men utan svar. Så jag packade helt enkelt in Elly i bilen och körde dit. När jag väl kom fram hade Oscar lyckats få tag i de på BVC så vi var väntade när vi kom och fick snabbt hjälp mellan två inbokade bvc-kontroller. Så skönt!
bvc-sköterskan, Maj tog enkelt bort fästingen och tvättade av ljumsken med alsolsprit och berättade vilka röda märken vi skulle hålla utkik efter de närmaste veckorna för att utesluta borelia.

Lilla Elly-gumman! Sin första fästing redan, undrar hur hon fick den?!
Nu ska vi iaf kolla igenom barnen varje kväll, särskillt på ställen som fästingar gärna gömmer sig på, enligt Maj, så som bakom öronen, i ljumskarna, knäveck och armhåla.

Nu sover Elly gott brevid Amanda i vagnen iaf och verkar inte nämnvärt berörd av det hela. Bara jag som blev något uppskakad. Livet som förälder = ständigt denna oro för de små!

Tips från oss till er: Kolla efter fästingar på er själva och era barn, det är nämligen ett stort fästing-år i år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar