onsdag 28 juli 2010

Kräsna döttrar eller en dålig kock till mamma?

Idag skulle jag vara duktiga mamman, trodde jag, och tillredde flickornas första hemlagade mat (ja förutom de smakportioner av potatis, palsternacka etc som de fick då de började med mat).
Men Tji fick jag, då det var dags för tjejerna att äta den. De avskydde det!

Jag hade lagat en enkel rätt som jag hittat i Go'bokens matbok "Kost och näring -goda matvanor för små magar" och receptet bestod av mycket enkla köttfärs, broccoli, morot, vatten och några svarta vinbär. Visserligen var det avsett från sex månaders ålder, men inte borde det påverka så att de ogillade det så mycket.
Båda två spottade och fräste och vägrade helt att äta, det blev t.o.m. så att jag sen fick svårigheter att få i dem den vanliga burkmaten, då de var rädda att jag skulle lura i dem den läskiga hemlagde maten, antar jag.
Skitungar. Jag som verkligen tänkte börja ge dem mer riktig mat, hemlagad istället för de industriella måltider de nu får i barnmatsburkarna. Jaja, så var det med det!
Jag var över en sväng hos grannen för en stund sedan och fick låna en annan barnreceptbok och fick några tips på mat hon lagat åt sin sjumånaders med gott resultat.
Ska ge det några chanser till! Skam den som ger sig... Nästa gång blir det nog fisk.
Tips och ev. recept mottages tacksamt från er med erfarenhet av hemlagad barnmat!

Här den färdiga hemlagade maten


Efter lunch, två tomma köpeburkar och en full tallrik hemlagat

3 kommentarer:

  1. Hihi, ja det är inte kul när man ansträngt sig och lagat mat... Det jag upptäckt är att oftast blir hemlagad mat (iaf de rätter jag lagat) mycket mer fast i konsistensen. Burkmat är mer rinnig. Brukar blanda hemlagad mat med lite burkmat och då går det ner. :) Favoriter hos oss är köttfärssås och spagetti, så testade att göra egen enligt häftet "Barnmat -råd och recept" vi fick på BVC. En riven morot och en finhackad lök fräses i smör på låg värme tills den blir mjuk. Därefter tillsätter jag en burk passerade tomater (går bra med krossade tomater också) och 200g köttfärs och 2 msk tomatpuré. låt småputtra i 10 minuter (då blir köttfärsen kokad). Kryddar sedan med frysta örter. Blandar sedan i kokt risoni (pasta som ser ut som riskorn, smidigt då man slipper finfördela spagetti). Klart! :) Har även lagat mat efter innehållsförteckning på barnmatburkar. Då får man ju höfta mängderna. Smakar dock aldrig som den färdiga burkmaten. :) Lycka till! :)

    SvaraRadera
  2. Tror inte det är smaken utan konsistensen som föregående var inne på. Prova att mixa din hemlagade mat ganska "slät" i början och se om det inte går ner. Sen har jag upptäckt att mina damer faktiskt gillar smaker som "känns" lite, typ vitlök och curry och sånt'. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Mina barn var också kräsna mot min hemlagade mat, stod en hel eftermiddag och lagade olika maträtter till dem som jag sedan frös in i lagom portioner. Fick slänga nästan allt till slut.
    Men då fick det bli burkmat efter flera försök.
    Nu äter de samma som vi alltid och av burkmaten vi brukar ha med oss "i fall att" har vi inte använt sen semester resan vid midsommar.
    Tyckte till slut att det var väldigt smidigt med burkmat men så klart kostar det mer än hemlagat.
    Lycka till med fortsatta försök.
    // Sargit

    SvaraRadera