onsdag 14 juli 2010

Läget just nu

Efter fästing-historien tidigare idag fick sedan båda tjejerna feber innan lunch. Elly hade hela 40,1 och Amanda 39,5.
Stackarna, feber i denna sommarhetta, fast kanske beror febern just på det, denna enorma värme! Läste att små barn kan få feber och stor temperaturpåverkan i kroppen pga att de blir varma.
Båda var väldigt gnälliga, klängiga och ledsna och slaka. Jag gav dem deras favoritmat och banan som de älskar för att få i dem något iaf och så kämpade jag med vattenflaskorna. Gav dem dessutom alvedon till lunchen.

Framåt eftermiddagen då båda sovit nån timme i vagnen ringde jag till slut Oscar och bad honom komma hem tidigre från jobbet, tjejerna behövde varsin famn att få tröst i och jag kände mig fullständigt otillräcklig då båda bara grät och ville vara nära, nära.

Nu har de fått bada i badbaljan för att svalka av sig och ätit lite gröt och delat på ett rivet äpple samt druckit en del vatten med! Och så sover de igen.
Mina älskade små hjärtan. Önskar så att jag kunde ta bort all dum feber och skydda dem mot det jobbiga, även om det också är en del av livet.

Misstänker att det är grannens barnbarn, som är ett halvår äldre än Elly och Amanda, och som var och lekte på vår lekfilt i sisådär 45 minuter häromdagen, som kan ha smittat med sin sommarförkylning!
Varför kan inte föräldrar fråga först om det är ok att leka trots att deras ungar är tokförkylda, istället för att bara ta för givet?!
Jag får helt enkelt tuffa till mig och säga till på skarpen nästa gång jag ser snoriga ungar nära mina älsklingar!

Tummar och tår för att det bara är vanlig det-är-så-himla-varmt-feber, och att allt är frid och fröjd igen imorgon!

3 kommentarer:

  1. Nu har vi haft stora AC-maskinen på i flera timmar och sovrummen är något svalare. Tjejerna sover i sina sängar efter kvällsvälling och ytterligare en dos alvedon. Amanda hade hela 40,4 och Elly 40,1 nu på kvällen. Hoppas nattens sömn kan hjälpa!

    /Shoop

    SvaraRadera
  2. om du har svårt att få ner febern så kan jag rekomendera Ipren (flytande) för barn. Får ges från sex månader (eller sju kilo) Det är det enda som hjälper när mina tjejer får så där hög feber(över 39 räknar sjukvården som hög feber och då ska man behandla med febernedsättande säger dom). Lycka till!

    SvaraRadera
  3. @Anna M: Tack för tipset! Kan nog vara så att alvedonen ger bättre verkan på ena dottern här, än på andra. Så Ipren-rekommendationen kan nog komma att testas! Idag är de dock bra båda igen.
    kram

    SvaraRadera