måndag 2 augusti 2010

Färdigammat!

Idag är tjejerna tio månader och en vecka gamla och vi har beslutat att nu är det färdigammat! Det är bara på nätterna som amning hängt kvar det sista nu sen de började med kvällsvällingen, och det har inte ens varit varje natt som det ammats heller den senaste veckan. När det ammats om natten så har det i så fall endast varit ett tillfälle och ibland växlande med endast en av tjejerna.
Så de har ju typ fasat ut det på sitt eget sätt och i den egna takten och nu känner jag att vi är färdiga med det helt. Oscar är hemma nu hela Augusti också, så då passar det bra att sluta när båda kan ta vakpass på nätterna om det skulle behövas av amningssugna små som har svårt att somna om. Första amningsfria natten blir i natt!

Det känns helt otroligt att jag faktiskt ammat dem så pass länge! Jag minns så väl vilket jobb det var med amningen i början och hur vi diskuterade att varje dag med amning är en ren vinst och att åtminstone tre månader, allra helst sex vore toppen.
Jag har aldrig tyckt att det känts särskillt jobbigt att gå upp om nätterna dock för att amma, snarare tvärtom har det varit en mysig stund. Så lite sorgligt skulle man kunna tänka att det känns nu då, då den tiden är förbi. Fast jag känner ändå inte så, även om de stunderna verkligen haft sin charm och varit fantatiskt fridfulla och kärleksfulla. Bara jag och min dotter i mörka, tysta natten. Den tiden är vi klara med, både jag och båda tjejerna tror jag. Nu har vi andra mysiga sätt att umgås på istället och ser framemot mer sömnrika nätter.
Mina stora fina tjejer.

Önska oss en god natt nu ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar