onsdag 25 augusti 2010

Färgkoda könen?


Första napparna, prematur

andra napparna, 0-6 månaders

nuvarande, Air 6 månader+

Vi har valt att färgkoda tjejernas nappar så att vi och omgivningen lätt ska kunna veta vems napp det är. Amanda har ända från början alltid haft blå nappar och Elly rosa (detta då prematurnapparna tiny från Apoteket endast finns i färgerna blå och rosa).

Nu verkar det ju dock vara så att de flesta tar för givet att en blå napp sitter i en POJKES mun och att en rosa napp i en FLICKAS mun -ganska tröttsamt!



När det så var dags för några månader sedan att byta upp till en större nappstorlek, valde vi att byta den blå färgen åt Amanda mot mer neutrala grön. Elly har nu också mer neutrala lila. Då de större napparna finns i fler valbara färger än bara rosa och blått. Men inte hjälpte det! (grön=pojke och lila=flicka, om det finns fler än vi som inte kände till det)


Egentligen spelar det ju ingen roll vad folk tror om könen på mina barn, men irriterande är det ändå att upptäcka hur stereotypt det ses på småbarn.


Tydligen anser många att även grön är en typisk killfärg. Blir så trött!
Alltså när vi är t ex på stan eller på föräldraträff etc och träffar nya människor så tar de ofta för givet könen på tjejerna genom att säga "Ah, en flicka och en pojke" etc. Varpå jag då får svara att "nej, det är faktiskt två flickor". Ofta kommer då repliker som "Jaha, jag såg bara den blå nappen..!" Som om den blå nappen visar tydligare på kön än blusen och den rosa skarfsen hon har på sig osv. Helknäppt!


Detta händer även nu då vi har grön napp. Senast då jag var i ett köpcentra och en kvinna beundrade tjejerna i vagnen, som båda flirtade och charmade massa: "Åh, tvillingar och en av varje va?" "Nope, två tjejer", svarade jag då och hörde mig själv förklarande lägga till: "ja, vi är inte så mycket för rosa" Bara en sån sak!
Tydligen upprör det lite ändå att de tar fel på kön, eftersom jag la till en sådan kommentar. Men svaret jag fick då var "Nä, inte jag heller, men jag antog att det var en pojke på nappen!" Nappen?! Amanda hade en grön napp. Dessutom var hon kädd i unisex byxor med olika djurmönster i klara färger från rött till gult, grönt, blått och vitt. Till det hade hon en kortärmad body med puffärm och spets i krage och ärmkant. Det tyckte jag var tydligare indikation på att hon är en flicka, än en grön napp är på att hon skulle vara en pojke. Har jag fel?


Det verkar också vara så att många anser att det är mest pinsamt att råka anta att någons son är en flicka snarare än tvärtom, då det i 9 fall av tio "gissas" på att det är pojkar vi har. Att råka kalla en söt flicka för pojke är visst mindre känsligt än att kalla en tuff pojke för flicka.


Man kan göra många mer eller mindre intressanta observationer när man är föräldraledig, detta var en av alla mina! ;-)


Hur ser du på saken?

5 kommentarer:

  1. När Vincent och Paul har sina handstickade koftor på sig (en blå den andra röd) blir det också alltid samma kommentar.
    - Oh en pojke och en flicka!
    -Nej säger jag det är två pojkar.
    - Nä men det kan det väl ändå inte vara! svarar folk. - Hon har ju en röd kofta på sig!

    ????!!!!????

    SvaraRadera
  2. Ja, visst kan man bli trött på att allt är så känsindelat (rosa och blått) redan från tidig spädbarnsålder. Man kan ju inte undgå att se var tjejkläderna (rosa, lila med små gulliga figurer och volanger) resp killkläderna (dova färger såsom mörkblått, mörkgrönt, grått och svart med tuffa motiv såsom robotar eller fordon) hänger i de flesta affärer. Varför finns det inte mer könsneutrala kläder??

    SvaraRadera
  3. Min mans kommentar då han läste dit inlägg samt de kommentarer du fått var att "man blir ju mörkrädd för hur vissa människor tänker".
    Vi klär William ofta i rött då han passar så bra i den färgen och då Sanna är mer vild och framåt av sig så tror folk ofta att S är kille och W tjej. Försöker då jag köper kläder att välja sådant som båda kan ha då de får dela garderob än så länge. Men det är jättesvårt att hitta unisex kläder. Och de märken jag gillar mest kostar desto mer (tex villervalla, ida t)...
    Men jag tar det mer som att det är nyttigt för barnen att bli bemötta som om de var kille/tjej fast de inte är det, då oavsett att många försöker annat så bemöter folk barn olika beroende på kön omedvetet, tyvärr.
    angående färg på nappar, vi har alla färger/mönster som finns i den modell barnen gillar och de byter med varann titt som tätt.
    Så att bestämma kön på ett barn efter färgen på nappen är ju bara konstigt.
    Det jobbiga/tråkiga är ändå att barnavdelningarna i affärerna är så könsfördelade överallt.
    Kan "prata" på om detta hur länge som helst men väljer att avsluta här :-)
    kram
    // Sargit

    SvaraRadera
  4. Tycker det är starkt jobbat av er föräldrar som står emot sådana stereotypa könsindelningar.

    SvaraRadera
  5. Åh, mina härliga läsare! Vad jag gillar att ni också har starka åsikter i detta ämne och att ni så generöst delar med er av era tankar kring denna könskodning som sker varje dag av våra barn. Diskussionen om barnkläder och leksaker ska jag inte ens påbörja i ett inlägg, den tar nämligen aldrig slut för mig!! Det konstiga är bara att jag hör alltfler föräldrar reagera på barnklädernas tydliga könsindelning och önskan om könsneutrala kläder åt sina små. När ska de stora affärerna (så som te x Lindex, H&M, KappAhl) och tillverkarna fatta och ändra?!
    Jag köper kläder åt tjejerna på både killsidan och tjejsidan på de festa klädavdelingar dock.
    Tack för era kommentarer!!!!

    @Kerstin: Kul att du hittat hit! :-) Hoppas vi ses snart igen.

    SvaraRadera