onsdag 3 mars 2010

Kärt barn har många namn



Vi har lite olika smeknamn på våra älsklingstvillingar.


Amanda:
kallas ofta för Pandan (från att Amanda rimmar på Panda) eller Ugglan (från att hon som nyfödd ofta påminde om en uggla i minspelet med liten rund mun och stora granskande ögon), fast det var mest då hon var riktigt liten. Mandisen används också då och då (kortform av Amanda, även om det nog inte direkt är kortare!)

Elly:
kallas ofta för Elly-gumman (vet inte var det kommer ifrån, det har bara blivit så) eller Ellysen (uttalas Ellissen, som är motsvarigheten till Mandisen). Grodan förekommer med som smeknamn (som riktigt liten kröp hon ofta ihop som en groda på vår mage).


Har ni några smeknamn på era älsklingar?


När vi valde namn åt flickorna tänkte vi länge och väl så att de inte skulle få namn som var enkla att rimma med något olämpligt och då få öknamn.
Hoppas nu bara att vi lyckats med det, men det visar sej väl, om inte förr, då de kommer i skolåldern...

6 kommentarer:

  1. Pandan & grodan sover nu ;-) tack för ett bra jobb idag!
    /ow

    SvaraRadera
  2. Vi har nog inga speciella smeknamn på dem mer än älsklingar, små troll och trollungar (på både finska och svenska).
    //sargit

    SvaraRadera
  3. Vi har faktiskt motsvarande Mandisen och Ellysen på Hilma - Hilmisen! :-)
    Annars kallas hon Gumman, Gurkan, Lilltrasslet, Lillisen, Busan och av Martin även Fläskkotletten ibland vilket han kallar även hunden och jag tycker att det är sååå fult och taskigt ha ha. Han tycker att de båda är så gött rultiga, jag är rädd att hon ska få komplex... ;-)

    SvaraRadera
  4. Vi tänkte med på att ha namn som inte rimmar på nått speciellt
    Emilia kallar vi för Emmis och Filippa brukar vi kalla för Fillis min sambo kallar henne dock för Sonny =)
    Marial

    SvaraRadera
  5. Jag kallar mina för fiskpinnarna för deras rödaktiga hår som påminner mig om just färgen på fiskpinnar.

    SvaraRadera