måndag 22 februari 2010

När ska man plocka upp barnet under natten?

Jag har funderat på en sak:
Jag tror att jag som tvillingförälder i många fall agerar annorlunda än vad jag skulle ha gjort om jag bara haft ett barn. T ex det här med nattamning och när tjejerna vaknar på natten. När plockar andra mammor upp sina barn när de vaknar på natten? Jag menar jag reagerar ju på minsta lilla gnyende och är snabbt på benen för att kolla om det är nappen som åkt ut, eller om hon är vaken och kanske vill ha ny blöja och ammas.

Jag inbillar mej att jag ibland agerar snabbare, kanske t.o.m. lite väl snabbt ibland, då de kanske lika väl hade kunnat somna om utan att behöva ammas på natten vid varje tillfälle. Men jag är så rädd att stå där med två vakna små samtidigt att jag hellre ammar en gång mer än en mindre, så de inte ska väcka varandra genom att börja skrika.

Borde jag kanske ha is i magen och se om de somnar om av sej själva då och då, eller stoppa in nappen och ge dem en stund att känna efter om de är hungriga eller ej, innan jag plockar upp dem. På sistone har det dock ofta hänt att de vaknat typ mer eller mindre samtidigt och då får ju Oscar ge ersättning till den ena. Svårt att veta om de då väckt varandra eller bara råkar vakna vid ungefär samma tid.

En av en tvillingsmammas alla funderingar...

3 kommentarer:

  1. Hörde du Barnaministriet på P4 häromveckan där de pratade om trillingar och sömn? Intressant där barnpsykologerna tipsade om att alla tre barnen skulle sova tillsammans för att de kanske skulle sova bättre då, när de hela tiden har närkonktakt med någon. De menade att barnen på det sättet kanske väcker varandra mindre och lättare somnar om när de känner de andras kroppskontakt. De var ungefär 1,5 åt tror jag. Lite spännande tanke tyckte jag som bara är enbarnsmamma. /T

    SvaraRadera
  2. Oj, vad stora tjejerna har blivit! Ses gärna snart!

    Kram från oss

    SvaraRadera
  3. @Tess: Hörde inte det, ska kolla det på nätet i efterhand. Men håller med, spännande tanke, kanske värt att testa igen! kram

    @Anna: Jovisst växer de. Vi ses också gärna snart igen! kram

    SvaraRadera