lördag 25 september 2010

Enäggs- eller tvåäggstvillingar

Ja, om det rör sig om enäggs eller tvåäggstvillingar är den vanligaste frågan vi får om döttrarna. Alltid svarar vi samma, att vi inte vet, men att de under graviditeten hela tiden sa att det med typ 99% säkerhet var tvåäggs då de hade så tydliga skiljeväggar i magen och varsin moderkaka. (Ska dock tilläggas att enäggstvillingar som delat sig tidigt i graviditeten också kan ha stark skiljevägg och separata moderkakor.) Tvåäggstvillingar har däremot alltid tydliga skiljeväggar och egna moderkakor.

Så vi vet alltså egentligen inte vilket det rör sig om i vårt fall. Under graviditeten var vi så pass övertygade om att det var tvåäggs pga alla fakta som pekade på det, enligt barnmorskan osv, att vi hela tiden trodde att vi skulle få ett barn av varje kön. Men i det fall att flickorna är enäggs, hade det ju hursom varit en omöjlighet då enäggstvillingar är identiska med samma dna, vilket betyder att det också måste vara av samma kön.

Det finns dna-test att ta inom sjukvården, till självkostnadspris (har hört att det ska röra sig om tusenlappar), för att få klarhet i tvillingfall om det rör sig om enäggs eller tvåäggs. Det är dock inget vi ens funderat på. Det visar sig väl med tiden om de är identiska eller inte, dessutom känns det inte viktigt att veta vilket heller.

Jag tror hursomhelst att de är tvåäggstvillingar av den enkla anledningen att de inte är identiska (varken till utseende eller personlighet). Jag har inga problem att skilja dem åt och se skillnad på dem, även bakifrån.

Vad tror ni, är A & E enäggs eller tvåäggs?
Ni som följt blogg ett tag har ju sett en del bilder av tjejerna, vilken bild har ni haft av dem? Att de är en- eller tvåäggs?

(förresten borde det väl heta ettäggs och inte enäggs, då ägg i singular heter ett ägg och inte en ägg...!)

Lika som bär?

Identiska?


Syskonlika?



Tvillingsystrar!

6 kommentarer:

  1. Jag tror att dina är enäggs tvillingar fast det är klart jag ser ju bara dom på kort men för mig är dom verkligen lika
    Grattar dom i förskott på 1 års dagen =)
    Maria.l

    SvaraRadera
  2. Ja svårt att säga,men söta är de iallafall.
    Men enäggs tvillingar behöver inte vara identiska har jag hört och läst men däremot är enäggs alltid av samma kön ;)
    Det enda tillfället det vore bra att veta är väl ifall det behövs för medicinska saker men då lär det tas reda på då iaf antar jag.
    För oss är det iaf hundraprocents säkerhet att det är tvåäggs vi har fått ;)
    kram
    // Sargit

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att dina tjejer är VÄLDIGT lika men så har jag ju förstås bara sett dem på kort. Jag har enäggsgossar som absolut inte är identiska. De har bl a olika huvud- och ansiktsform och endast en av dem har en skrattgrop. Men såklart är de väldigt lika. Vi har inte testat dem men eftersom de kommit till genom en IVF då ETT ägg sattes in så finns det liksom inget annat alternativ. Dessutom talade allt för det under graviditeten, pga en moderkaka och tunn skiljevägg.

    Grattis till de söta ettåringarna och tack för en trevlig blogg!!

    / Annika med 9-månadersgrabbarna Harry och Walter

    SvaraRadera
  4. Jag tror enaggstvillingar... Nar tjejerna ar gamla nog att lamna blod kan jag ju testa dem pa labbet. :-)

    SvaraRadera
  5. Jaaa du, det där är jättesvårt! Jag tycker att dom ser jättelika ut! Men jag har hört att enäggstvillingar är inte så lika vid födslen (eller i början) och tvåäggstvillingar kan vara jättelika!! Vi var jättenyfikna på vad våra tjejer var så vi tyckte det var värt pengarna.. (2000:-). Det visade sig att dom är enäggs, men vi tycker inte alls dom är lika. Och deras personligheter är olika! MEN INTE ALLTID ;)

    Det visar väl sig så småningom!

    Hoppas att era damer har haft en helt underbar 1års dag!

    KRAAAM

    SvaraRadera
  6. Vad förvånad jag blir att ni alla verkar vara så rörande överens om att de verkar vara enäggs! Kanske är dem det ändå då! ;-)
    Fast fram tills motsatsen är bevisad står jag fast vid min tro (och hopp?) om att de är tvåäggs. HAAHA!

    @Nima: Hur gamla måste de vara för att kunna lämna blod? Vore ju skoj ändå att kolla med din hjälp nån dag i framtiden...

    SvaraRadera