måndag 13 september 2010

Underbart tufft


I natt ville ena dottern inte sova när hon vaknat till vid fyra-tiden. Satt upp vaken i min säng i en dryg timme och bankade och for runt på mig. Så jobbigt! Jag var dessutom helt slut igårkväll, men la mig ganska sent och behövde min nattsömn. Kan ju säga att jag var riktigt irriterad på henne och flera gånger väste surt åt henne att lägga sig ner och SOVA! Hjälpte ju föga dock. Till slut somnade hon ändå på mig.
Efter en sådan natt är det lätt att vara lite matt och lättirriterad, och det var jag...

Oscar åkte till jobbet och jag blev själv med girlsen hela långa dagen som vanligt. Men idag kändes allt så motigt. Jag tyckte tjejerna var allt annat än medgörliga och jag kände mig ledsen och uppgiven. En känsla av att längta efter vuxenkontakt, och ångest över att gå hemma med tjejerna ett helt år till, kom över mig. Kommer jag verkligen orka vara ifrån jobbet och ta hand om döttrarna under dessa två år? De blir trots allt alltmer krävande för varje dag som går och jag suktar mer och mer efter vuxna sociala sammanhang och platser där jag ses som mer än mamma...

Men så tog jag mig i kragen och bestämde mig för att göra detta till en bra dag istället för att grubbla, sura och tycka att allt är jobbigt. Jag har det ju fantastiskt bra och underbaraste Elly och Amanda är värda all möda i världen, egentligen. (inklusive sömnbrist och vuxenlängtan)
Efter tjejernas middagslur och mellanmål packade jag in oss alla tre i bilen och körde till Nolhaga Park i Alingsås. Solen sken och det var en underbar hösteftermiddag. Vi tog dubbelsulkyn och promenerade för att titta på alla djuren och sen fick tjejerna gunga lite i lekparken där. Det tyckte de om!

E & A tittar på djuren.

På vägen hem storhandlade vi på ica-maxi. Tack och lov för att de har bil-kundvagnar där så att jag kunde ha båda tjejerna sittande i vagnen. Dumt bara att man måste hämta de kundvagnarna inne i butiken, blir man ju tvungen att lämna sina barn själva i bilen när man hämtar och lämnar vagnen! Fast det gick fint det med.

Elly kör bil och Amanda åker vagn.

Tjejerna skötte sig exemplariskt hela utflykten och fick snart en trött mamma på gott humör igen! Underbara ungar, vilken makt de har över mitt känsloliv! :-)

2 kommentarer:

  1. Jag känner igen tankarna! Tänkte kolla om det passar att vi kommer på besök någon dag? Vi kan väl höras och se, kramar Sofia

    SvaraRadera
  2. Din blogg skulle säkert vara en tillgång för andra tvillingföräldrar! Får jag lov att länka till den?

    23 september är det tvillingfika på IKEA Kållered 10:30. Sara Jarnebrink kommer också med sina pojkar som är jämngamla med dina tjejer.

    SvaraRadera