fredag 31 december 2010

Tack och adjö!

Nu är det dags att säga farväl till 2be4-bloggen och alla dess läsare. Jag har grubblat på det ett tag och tycker nu att det är dags att lägga ner sidan. Dessutom kommer jag att börja jobba nu i januari och då säkert inte ha så mycket tid över att blogga i vilket fall.
(Oscar och jag ska dela föräldraledigheten fram till deras inskolning i April, så att båda får både jobba och vara hemma varje vecka.)

Men mest slutar jag att blogga för att jag tycker att Elly och Amanda nu är så pass stora att de kan få leva sina liv utan att jag visar och berättar om deras varje steg i en öppen blogg på internet. Det var skillnad då jag började blogga och var gravid och då de låg i magen och de var mindre, då handlade bloggen mer om mig och hur jag upplevde det att vara tvilling-förälder.

Jag säger som Alex Schulman i sin blogg om dottern:

"Hon har gått från bebis till barn, från foster till människa med egen personlighet. Det är dags att respektera denna personlighet, att respektera hennes integritet. Det är en sak att blogga om sin bebis, den typen av bloggande handlar ju framför allt om hur jag som pappa tacklar föräldraskapet. Men vi har nu kommit till en punkt där bebisen snart är en flicka och jag tycker att hon ska få bli det ifred."

Det här har varit otroligt roligt. Jag hoppas att ni har tyckt detsamma!

Sista uppdateringen:
De har börjat få nya tänder igen, båda har nu åtta tänder, varav två är nya för Amanda och en är ny för Elly. De pratar alltmer, mest Elly dock som nu kan sätta ihop två ord t ex: "sitta där" och "titta där". Fast Amanda sa "mormor" då vi var i skåne! Men så är Amanda också lite av mormors flicka som älskar att gosa och bäras omkring på i mormors goa famn.
Båda kan flörta, dvs fladdra med ögonlocken och ge slängpussar -Och gör det frekvent och medvete! Elly brukar viska "pappa" i Oscars öra då hon vill gå upp om morgonen.
Båda säger "Tack" då de får något eller får hjälp. De förstår tillsägelsen "Ajjabajja" och viftar själva på pekfingret om de själva eller systern gör något de inte får! ;-)
De äter riktigt bra nu och bara hemlagad "vuxen"-mat! De älskar vatten och att bada. Amanda är något av en dramaqueen som handlöst kan slänga sig i en dramatisk pose på golvet då hon inte får som hon vill. Elly är foglig och vill gärna härma och göra rätt, men är väldigt mammig.
Båda är blyga mot människor de inte känner, men fulla av bus då de känner sig hemma och bekväma. De är omtänksamma mot varann, men egoistiska mot andra.

De är nu 15 månader gamla och E är 77cm och A är 78cm lång och de väger båda 10,4kg mot 73,3cm och 73,5cm samt 9630gr och 9810gr då de var på 1-årskontroll och 46cm och 2710gr och 2390gr då de föddes.





Blöjan till vänster passade då de kom, blöjan till höger passar idag...


Vi fortsätter vår resa, fast nu mer privat. Tack och adjö!
/Shoop

9 kommentarer:

  1. Tack för att vi fick ta del av dina underbara observationer och beskrivningar av familjelivet och döttrarnas utveckling. Det har varit jätte roligt och för mig som tvillingförälder väldigt givande!
    Och vilken underbar läsning detta kommer att bli för era flickor en vacker dag...

    SvaraRadera
  2. Lycka till i framtiden!

    Kram Vikkan

    SvaraRadera
  3. Förstår hur du resonerat då du beslutat att lägga ner bloggandet.
    Vill önska dig och din familj allt gott inför framtiden.
    Tack för allt du delat med dig på bloggen.
    kram
    Sargit

    SvaraRadera
  4. Men vad tråkigt men jag förstår dig samtidigt.
    Det har varit jätte kul att följa dig och dina tankar om livet som tvillingförälder mycket har varit igenkännade
    Lycka till nu i fortsättningen och hoppas det går bra på förskolan och på jobbet

    Mvh Maria.l

    SvaraRadera
  5. Har varit jättekul att följa er, men förstår varför du slutar. Ha det så bra och lycka till med jobbet! Ska själv påbörja inskolning 17 januari och därefter gå tillbaka till jobbet efter 16 månader hemma, kommer kännas konstigt!

    SvaraRadera
  6. Tråkigt men jag förstår dig till fullo och tycker att du gör rätt i detta. Tack för att vi har fått följa er i detta forum.

    Allt Gott Hina

    SvaraRadera
  7. Tror jag du gör rätt i nu när de är så här stora. Men jag håller med ett av föregående inlägg att det blir väldigt kul läsning för töserna när de är större! TAck för inblicken! Kraaamar till er alla, hoppas ni kan komma förbi någon gång snart!

    SvaraRadera
  8. Tack för trevlig läsning! Å tack för att du delade med dig av din erfarenhet av tvillingsulkyn Hong Kong på FB:). Kanske ses vi nån gång på Ikea eller på tvillingöppet i Tuve, vem vet.

    Ha det så bra!
    /Annika med tvillinggossarna Harry och Walter

    SvaraRadera
  9. TACK alla söta för era kommentarer! Jag kommer sakna att få era uppmuntrande ord, tips/råd och kommentarer, nu när mitt bloggande slutar. Era kommentarer har varit guld värda!
    Känns också redan nu efter en dryg vecka, riktigt tomt att inte skriva i bloggen mer. Jag som älskar att skriva!
    ..men vem vet, en dag kanske jag dyker upp på nätet igen, men med en annan typ av blogg! ;-)

    Säger som Hina:
    ALLT GOTT önskar jag er!
    KRAMAR

    SvaraRadera